Hörneå bys hemsida
web-redaktör:
lena.lindholm
kontakt

Volvo PV återkommen från Becken-skogen

Gammalt skrot

Hörneås historia

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Volvo PV - återkommen från Beckenskogen

Sedan några veckor har en skugga tornat upp sig bortåt Ragnhilds (Ekströms) i Hörneå by. Var det något redskap som Umeå Energi använt för kabeldragning genom skogen mot Ängersjö? Vid närmare besiktning insågs att föremålet var ett sedan länge välkänt fornminnesmärke från den gamla vintervägen, nämligen en Volvo PV.

Volvo PV

Bild 1.
Med visst vemod inses att Umeå Energi gjort byn en välgärning genom att dra bort den gamla skrotbilen från skogen. Bilen har passerats ett otal gånger, i dagsljus som mörker. Den låg tippad mot en bergskant och bidrog till skogens mystik.

Volvo PV

Bild 2.

Den gamla Volvon har fotats där den lagt sig till ro bland skogens träd. Dessvärre, och trots flera timmars letande i allehanda fotoalbum och digitala arkiv hittas inte dessa bilder. Tills vidare får man minnas Volvons skogsskepnad.

Bild 3.

Lite efterforskning visar att bilen är av typen PV 444. En överblick talar för en bil ur 444:ans senare serier, kanske från strax efter 1955. Riktmärken är; den hela bakruta, delad framruta, grillens form, instrumentbrädans form och centrering, och blinkers, bl.a. 

Bild 4. Den siste ägaren synes ha varit rökare. Askkoppen lämnades i öppet läge.

Veteranbilsintresset kring gamla Volvo är stort. Med lite sökande på nätet kan man läsa att (http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_PV_444) PV 444 tillverkades mellan 1944 och 1957. Motorn var av typ B14 och senare B16, en rak fyrcylindrig toppventilsmotor med lite varierande volym och inom effektintervallet 40-60 hkr. PV 444 tillverkades i hela 196 005 exemplar. Vid slutet av 40-talet kostade en PV ca 8000 kr. År 1958 ersattes modellen PV 544.  

Bild 5.

Historien om vem som parkerade bilen på vintervägen mot Ängersjö har ett svar. Genom åren har historien berättats, men för stunden har skribenten glömt det mesta av detta. Artikeln får kompletteras senare. Man inser dock att bilen nog först strippats på väsentliga delar och därefter fraktats ut till sin grav, ca 500 meter från närmaste hus. Genom åren har bilen tjänat som pricktavla för skytte. Taket har svärmar av hagel.

Bild 6.  Bilen har tydligen sin historia från en Volvo-handlare i Umeå, där den köpts någon gång på 1950-talet. Samma skylt anmodar ägaren att fylla olja från Nynäs Petroleum. Serviceinformation lyser dock med sin avsaknad på kaross-stolpens skylt. Var det därför som bilen inte överlevde så länge?

Vad händer nu, med PV:n? Mest troligt går den till byns pågående skrotinsamling. Detta är ju lite synd då bilen i själva verket är ett lätt reparationsobjekt. En alternativ framtid är att bilen får stå kvar på sin nya plats under sin nästkommande 50-årsperiod, som ett riktmärke där SvenErics 15-km snabbspår viker av in i skogen.

Ett museum väl värt att besöka är Volvos egen samling i Göteborg, Arendal. Här kan flertalet av Volvos kreationer beskådas, även lastbilar, båtmotorer och flygmotorer. Den första PV 444-modellen finns naturligtvis uppställd i naturtrogen miljö. Skribenten tänkte ta sig friheten att visa några egna foton på denna PV-skapelse, i originalutförande. Tyvärr, hämmades denna ansats av funderingar kring publiceringsregler för foton tagna på museum. Läsaren får dock föreställa sig en svart bil med pastellgrön inredning. Hastighetsmätaren var halvrund och den liksom övriga instrument var placerad i centrum av bilen och var utförda i benvit plast.


Gunnar Engström, 2011-04-30

 

Har Du något att berätta? Maila Din berättelse eller artikel till redaktionen.

Hörneå bys hemsida www.becken.se