Hörneå bys hemsida
web-redaktör: lena.lindholm@becken.se
kontakt

Volvo PV Juteborn – en efterlysning

Gammalt skrot

Kultur och sport i Hörneåfors

Hörneås historia

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Volvo PV Juteborn – en efterlysning

I en nylig artikel berättades om motorjournalisten Peter Haventon, om hur han hittat intressanta bilder på Becken-Webben. Utöver bilder på Gustav Jonssons EPA-traktor med bas i en 1930-talets Volvo lastbil efterhörde Peter även andra bilder. Peter anade att Redaktionen har ett arkiv av aldrig sinande bilder, och däribland foton på gamla bilar. Denna hypotes är nästan med sanningen överensstämmande, men med mycket få bilar.

Peters efterlysning gällde således svartvita bilder på ”vanliga” bilar – bruksbilar - med gamla nummerplåtar. Om bilen skyms av en moster med namnet Edit, så går även det bra meddelade Peter. Inte tog det många timmar innan bidrag ramlade in hos Redaktionen. Vi ska här visa prov på en väldigt unik Volvo, som bybon Tord Fröling har i sitt album.

Gösta Juteborn

Bild 1. Gösta Juteborn, traktorsäljare, bildesigner, och fader till Becken-bon Aneth Fröling och svärfar till Tord Fröling. Gösta ritade sig en egen Volvo PV, som ses att beskåda i denna artikel

Ska sanningen fram var det väl snarare fru Aneth och inte Tord som bilen ska tillskrivas, eftersom det var Aneths far Gösta Juteborn som designat och låtit bygga den. För den som undrar, så stavar Aneth sitt namn rätt. Det är få namn med så många stavningspotentialer som just Aneth, och just denna stavning känns ha en engelsk dimension. Fader Gösta var inte bara kreativ med namn utan även med bildesign, men han valde inte en engelsk bil utan en svensk, men gjorde den lite engelsk.

Arne Sandström KABO

Bild 2. Fabrikör Arne Sandström vid KABO karossfirma i Umeå studerar och imponeras av Gösta Juteborns ritning och design på Volvon, år 1951. 

Tords mail och bilder kom motorjournalisten Peter Haventon till del. Peter lär har låtit intresserad av bilen, förkunnade Tord under gårdagen, och inte undra på! Becken-Webben är ju alltid först med nyheter, och därför ska vi visa några prov på bilens design. Tord tyckte det var en bra idé, och förtar inte Peter Haventons ambitioner.

Chassi till Volvo PV 445

Bild 3. Ett chassi av märket Volvo PV445 beställdes, och såg ut så här! Något att bygga vidare på. Ännu befann sig Volvo Duett på ritbordet. Man kan läsa sig till att Duetten ”rullade av bandet” (som det brukar heta) år 1953. Innan dess sålde man chassin av typ PV445, där 5:an är den 5:e dörren baktill, som grund för bruksfordon eller andra specialbyggen. Denna hade en balkram till skillnad från personbilens annars självbärande kaross.

Detta med att vara först med PV-bilder blir ju lite patetiskt. Bilen har ju rullat runt i Sverige och Umeå med början på tidigt 1950-tal, och setts av ett oändligt antal förundrade människor. Sedan måste också förtydligas att Göstas Volvo PV under senare år uppmärksammats av motorhistoriker. Här blir Becken-Webben distanserad med råge, för på nätet framkommer att Norrlands Motorhistorikers och Sundsvalls Motorveteraners klubbtidning varit i farten redan för 8 år sedan.

Bild 4. En ”Volvo PV Juteborn”, unik och endast detta original. Framtill är den en vanlig PV444, men där slutar likheterna.

”Veteran Aktuellt” var tidningen där Göstas PV figurerat, år 2004. Tidningen tycks vara gemensam för de två klubbarna ”Norrland” och ”Sundsvall”, med viss logik. Analysen kompliceras när man söker vidare på nätet. Om man förstår rätt verkar ”Norrlands Motorhistoriker” vara den så kallade ”moderklubben”, och som man säger; ”största och äldsta veteranfordons-klubben med nära 1900 medlemmar i hela Norrland!” Dock, ”Norrlands Motorhistoriker” verkar ha en sydlig gräns av sektioner utmed linjen Lycksele – Kramfors – Örnsköldsvik. Söder därom regerar Sundsvall! För att detta inte ska kulminera i en Molotov-cocktail av gammal bensin återgår vi till Göstas PV. 

Inte nog med artikeln i Veteran Aktuellt, veterantidningen i sin tur refererar till Volvo PV-klubbens medlemstidning ”PV-entusiasten”. Redan i nummer 4 år 1982 berättade PV-tidningen om Göstas finurliga och artistiska PV-design. Nu och då pratas om Volvobilder, men vad hände egentligen med bilen? Man måste instämma i Tord Frölings ”efterlysning”, är bilens öde känt, finns den kvar?

Bild 5. ”Volvo PV Juteborn” från sidan. Bakpartiet har lite engelska influenser, och även en del amerikanskt för epoken.

Vad händer med en bil som Göstas PV. Olyckliga öden kan spekuleras kring, men vi utgår från att den inte demolerats i närkontakt med andra fordon. En stor fiende till all gammal järnplåt är rosten. När det gäller Göstas PV kan vi även lägga till röta, en detalj som blir uppenbar då man fundera på hur bilen kom till. Inom samma bransch är eldsvådan, om någon välmenande entusiast försökt svetsa i plåten och tuttat eld på underliggande ramverk av trä. Det mest tragiska ödet vore ifall bilen inte längre ansågs funktionell och stilmässigt korrekt, varvid den skickats till skrotpress eller stoppats ned i en grop i marken att begravas. Om någon läsare känner till detaljer om Göstas PV - tveka inte – hör av er till Redaktionen eller till Tord Fröling, båda naturligtvis i Hörneå.

Vem skulle idag köpa en halv bil, en ram med motor till en Volvo V70, och sedan rita och låta bygga sig en egen bil. Detta låter tokigt idag, eftersom självbärande plåtkarosser och annat gör det hela mer komplicerat. Tokigt låter det för ”privatpersoner”, men det finns en stor marknad för detta tokeri även idag. Ambulanser och allehanda specialfordon tillkommer ännu på detta sätt. Det visar sig även att Umeå-firma ”KABO” som tillverkade Göstas PV på tidigt 1950-tal lever kvar i Umeå än idag. ”KABO” översätts ju gärna med ”KArossBolaget”, men så var det inte utan ”KABO” kommer istället ur initialerna Karl Birger och Olof Arne, Lindström och Sandström. Företaget kom igång efter andra världskriget, och kan läsas om på nätet. Arne Sandström (född 1918 - död 1991) tog sedermera över som ensam ”Fabrikör”. Sedan 1994 drivs det under ett nytt namn - KABO NYA KAROSSERI AB och återfinns på Teg, nära flygplatsen i Umeå.

Bild 6. Ytterligare en bild av ”Volvo PV Juteborn”, från björkarnas stad. Man får passa sig så att inte bilen fastnar bland björkarna, då träden är många till antalet. Skribenten var just i färd med att fälla björken med Photoshop, men hejdade sig. Gangsterkepsen är äkta, och typisk för tiden (skärmtaket över framrutan).

Ungefär vid tiden för Göstas PV utgjordes arbetsstyrkan på KABO av fem snickare, tre plåtslagare och två montörer. Detta säger en del om konstruktionen, en ram av trä som kläds med plåt. Man utgår från att dagens ambulanser inte är gjorda av trä, som en dåtida ”droska”. Förr fanns det ganska många bilkarossmakare, ett arv från hästdroskornas tid, och en uppsjö av dessa hittas på nätet, likt KABO.

Vi ska nu säga några ord om Gösta Juteborn. Gösta var traktorförsäljare, på Umeå Bilkompani. Kanske var det av just Gösta som bybon Ernst Lundström köpte sin BM10:a år 1952, en traktor att läsa om på annat håll inom Becken-Webben. Året innan, 1951, hade således Gösta beställt sitt PV-chassie av typ 445. Han skissade på en egen design, av kupé och bakdel. Chassiet från Volvo hade framdel och motorhuv på plats. Uppdraget att tillverka bilen gick ju till Arne Sandström vid KABO, och Arne lär ha varit imponerad över Göstas ritningar.

Bild 7. En stolt designer och ägare av ”Volvo PV Juteborn”, självaste Juteborn.

Göstas PV var riktigt vacker, och känns mer modern än PV-originalet 444. Gösta måste ha haft begåvning och måste även ha haft en ådra av idealism. Den ”vanlige” PV-ägaren köpte sig ett original, men i fråga om artikelns bil var det Gösta som var originalet. Om någon undrar kring biloriginalet Volvo PV är det bara att sappa runt på Becken-Webben, och beskåda en riktigt gammal PV444(A).  Man kan tro att Göstas PV var av modell motsvarande 444(B), och snarare handlade det om föregångaren till 5-dörrars ”Duett” PV445(B). Instrumentbräda (av typ köksinredning) syns i Göstas PV (bild 5), av gammalt stilspråk, och är centrerad. Köksinredningen verkar ha hängt med en bit in på 50-talet. PV-experter torde ta sig för pannan över Becken-Webbens brist på vetande, men uppmanas då höra av sig. Detsamma gäller den läsare som vet vad som hände denna ”Volvo PV Juteborn” som vore bilmodellens rätta namn.

Gunnar Engström, 2012-12-16

 

Har Du något att berätta? Maila Din berättelse eller artikel till redaktionen.

Hörneå bys hemsida www.becken.se