Hörneå bys hemsida
web-redaktör: lena.lindholm@becken.se
kontakt

Nyårshälsning 2010

Reportage

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Nyårshälsning 2010-2011


Det gångna året är på sin sista dag. Under detta år har Becken-webben mottagit 6000 besökare. Det sanna antalet inloggningar är betydligt större eftersom endast enskilda IP-adresser per dygn räknas. Alla besökare tackas för enträget inloggande.

Såsom brukligt är det mest under vinterns mörka timmar som det mer oseriösa innehållet på Becken-Webben skapas. Kylan gör att betongen fryser till is, och allehanda göromål utomhus blir lidande.  Istället kan några timmar ägnas bildhantering och osammanhängande textalster till byanätet.

Becken-Webbens nyårskrönika återger några viktiga händelser under år 2010. Den största händelsen måste tillskrivas Botniabanan, trots allt annat viktigt som inträffat i vår by. Webbens egen reporter SvenEric Bergström fanns på plats med kameran då det första tåget rullade förbi (se bild 1).

Tåg i Hörneå

Bild 1.
Det lustiga var att det inte bara var ett tåg utan två. Det första av dessa tåg ledde kapplöpningen mot Umeå Östra station. Man måste utgå från att detta tåg var mer tillförlitligt än det efterföljande. Ska sanningen fram så är det första tåget tillverkat i Umeå, vid Hilding Carlssons Mekaniska Verkstad. Rälsbussen verkar vara av typen YBo4 från slutet av 1950-talet. Det tillverkades på Västerslätt i Umeå.  Det efterföljande tågsättet är ganska snarlikt, men tydligen av sämre kvalitet har det sedermera visat sig. Man måste ge Hilding Carlsson erkännande såsom ”fadern” för moderna tåg, från dressiner, via rälsbussar, till dagens tåg. Hela 1100 "tåg" och vagnar tillverkades i Umeå, fram till början av 1960-talet. Läsare hänvisas till boken ”Hilding Carlsson och hans rälsbussar” (Stefan Nilsson och Ulf Diehl, Svenska Järnvägsklubbens skriftserie nr 84).

Tåg i Hörneå

Bild 2. Tåget försvinner in i fjärran, mot Umeå Östra Station.

Just som tåget passerade (se bild 3) kunde man skönja en figur inne i kupén. Lyckligtvis kunde bilden förstoras och gestalten identifieras, i bild 4. Resenären verkade mycket road av resan.

Bild 3.

Bild 4.

Det insågs att det var Kung Carl XVI Gustaf som fanns med under invigningsresan. Tyvärr stannade inte tåget vid Hörnefors Resecentrum utan fortsatte mot Umeå. Som tur var kom tåget ända fram till ändhållplatsen utan tekniska missöden. Detta var tur eftersom representant från Becken by med ilfart och polisbil tagit sig till den stora staden för att möta kungen med välkomnade ord från vår by.

Bild 5.

Byns representant (Robin, med polisiär dignitet men utan att nämna ytterligare identitet) hedrade kungen med en minnesgåva. Den hedersamma men dammiga gåvan hade sitt ursprung från vår Bygdegårds vind. Till följd av den hastiga resan räckte inte tiden till att slå in paketet, utan påsen med texten ”Så mycket Så billigt” fick duga.

Kungen insåg misstaget att inte besöka Becken by, i synnerhet som byn bidragit med mark till järnvägen. En lika viktig händelse som Botniabanans öppnande var invigningen av grillplatsen vid Bygdegården.

Bild 6. Kungen inviger grillplatsen vid Bygdegården, med ett fyrfaldigt leve…

Ulla och kungen

Bild 7. Galamiddag i Bygdegården. I bild eskorteras Ulla av Kungen. Kungen synes imponerad av bybons festblåsa.

Från det ena till det andra
Dagens Nyheter – så heter en populär tidning i landet, nästan lika populär som Becken-Webben. Sommaren 2010 hörde en journalist av sig från DN Kultur. Uppenbarligen hade man imponerats över den höga nivån av kulturhistoria som erbjuds läsarna på nätet. Följande ord är från DN Kultur:

Bild 8. Efterfrågad bild från DN.

Algot Engström uppmärksammas i dagens kultur, vilket är trevligt. Vissa av hans bilder publicerades redan på 1910-talet, men en förfrågan 100 år senare värmer säkert bra, där han nu ligger på Kyrkogården i Hörnefors.

Gott Nytt År!

Galne Gunnar, 2010-12-31

 

Maila till redaktionen och berätta!

Hörneå bys hemsida www.becken.se