Hörneå bys hemsida
web-redaktör: lena.lindholm@becken.se
kontakt

Handlare Axel Edlunds ”Beckmann” automobil i 1920-talets Hörnefors – Del 5

Handlare Axel Edlunds ”Beckmann” automobil i 1920-talets Hörnefors – Del 1

Handlare Axel Edlunds ”Beckmann” automobil i 1920-talets Hörnefors – Del 2

Handlare Axel Edlunds ”Beckmann” automobil i 1920-talets Hörnefors – Del 3

Handlare Axel Edlunds ”Beckmann” automobil i 1920-talets Hörnefors – Del 4

Gammalt skrot

Kultur och sport i Hörneåfors

Hörneås historia

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Handlare Axel Edlunds ”Beckmann” automobil i 1920-talets Hörnefors – Del 5

I tidigare artiklar om handlare Axel Edlunds Beckmann automobil från 1920-talets Hörnefors tycktes bilens öde ha varit beseglat. Bilregistret år 1925 berättade att bilen ”nedskrotats” i Örnsköldsvik. Ordet ”nedskrotats” låter onekligen definitivt. Det pinsamma i historien är att Skribenten inte läst sina egna artiklar. I den inledande Del 1 nämner Christian Börner från Tyskland (vars förfäder startade och drev bilfabriken Beckmann) att han känner historien om den bil som nu renoveras i Norge. Det är just den bilen som kommer från Hörnefors, och uppenbarligen via Örnsköldsvik. Ordet ”nedskrotas” i avregistrering ska inte tolkas bildlikt. Ordet motsvarar nog dagens ”avregistrering”. Det hela blir ju så mycket roligare, att Hörnefors-bilen lever vidare i Norge.

Vi läser orden från Christian Börner, där han försöker få Skribenten på rätt spår igen.  

Hello Gunnar,
I have already written to you that the Beckmann from 1911 now belongs to a Norwegian who has been working on the car for about 10 years to reconstruct it? His name is Rune Aschim and he lives near Oslo. I have informed him about our correspondence and your 4 articles on the website. Now he wants to contact you directly and give additional information.
Have a nice weekend! / Christian

Översatt
Jag har redan skrivit till dig att Beckmann-bilen från 1911 nu ägs av en norrman som har jobbat med att rekonstruera den i ungefär 10 års tid. Hans namn är Rune Aschim och bor nära Oslo. Jag har informerat honom om vår korrespondens och dina 4 artiklar på nätsidan. Han önskar kontakta dig och ge mer information.

Mycket pinsamt för Skribenten, som skriver fortare än han tänker. Därtill, när en artikel är skriven bleknar minnet till förmån för nästa projekt. Låt oss läsa nästa mail i historien om Axel Edlunds Beckmann automobil, skickat till Redaktionen från Norge 2018-11-30.

Hej,
Takk for fin artikkel om denne spesielle bil. Jeg eier chassiet som kommer fra Hørnefors, som nu er ferdig renovert. I Nord-Norge fant jeg en framkaross til Beckmann, som nu sitter på bilen.

Den karossen som satt på bilen på 20-tallet var ikke den originale. På dyre biler byttet man karosse når bilen ble gammel. Men karossdelen fra Norge er original.

Håper det dukker opp bilder fra Hørnefors. Dette er den enda Beckmannbilen som finnes kvar i hele verden i følge familien.

Med vänlig hälsning // Rune Aschim


Rune Aschim berättar att han renoverat chassiet från Axel Edlunds bil, och att den fått en ”ny” framdel, med en originalkaross från en annan Nord-Norsk Beckmann automobil. Anledningen till detta tycks vara att Axel Edlunds Beckmann fick en ny modern kaross på 1920-talet. Som veteranbilsentusiast är denna företeelse icke önskvärt – endast original är gott nog. Annars ingen dum idé att byta karossen på en Volvo 142 till en V90, och få en till synes nyare bil. För 100 år sedan var detta lättare än idag, då många bilar såldes som chassi och försågs med en kaross från en lokal firma.

 

Beckmann kylare

Bild 1. Kylaren på den Beckmann automobil som renoveras i Norge, se tidigare artiklar för mer information.

Företeelse av specialkarosser på chassi finns att läsa ett klick bort på tangentbordet, i en annan artikelserie på Becken-Webben 2012 – om Volvo PV Juteborn. Denna Volvo levererades som ett Duett-chassi och fick en vacker design av ägaren Gösta Juteborn. Detta skedde vid tidigt 1950-tal i Umeå. Karossen byggdes lokalt av KABO (Karossbolaget) i Umeå, en firma som finns kvar än idag. Gösta Juteborn var far till bybon Aneth Fröling. Cirklarna sluts på Becken-Webben.

Gunnar Engström, 2018-12-07

 

Har Du något att berätta? Maila Din berättelse eller artikel till redaktionen.

Hörneå bys hemsida www.becken.se