Hörneå bys hemsida
web-redaktör: lena.lindholm@becken.se
kontakt

BEE Urban - BEE Hörneå

Vilda djur i Hörneå

Reportage

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

BEE Urban - BEE Hörneå

Vår och natur vaknar på sitt alldeles naturliga sätt. Bäckar porlar, fåglar sjunger och bin surrar. Denna artikel tillägnas alla de som inte har tillgång till fri och naturlig natur – de urbana. Urban – urbanitet – urbanisering är företeelser som både har en fram och baksida. Här görs en betraktelse utifrån de urbana bina som blandar sitt nektar med asfalt och betong, en bi-smak av PAH.

Bee Urban

Bild 1. Bee Production - ett skyltfönster vid Malmtorget i Stockholm!

Inledningen låter ganska negativ! Budskapet är snarare det motsatta om ett friskt uppvaknande i storstäderna om att deras urbana leverne har långt till naturen. Detta lät negativt igen – tyvärr – men hur man än vrider och vänder på storstaden så blir det inget naturligt av den.

Kungsträdgården 2015

Bild 2. Kungsträdgårdens körsbärsträd 2015-04-23. Mycket vackert, med risk att det är fler människor än bin.

För den som bott i Los Angeles och i Southampton blir Stockholm en pittoresk landsortsidyll. Allt är relativt, men inget går upp mot Hörneå där man lever i och med naturen snarare än på bekostnad av densamma. Om än så är Los Angeles och Kalifornien bra exempel på hur dålig miljö triggar teknisk utveckling och inte minst utvecklingen av katalysatorer för bi-lar på 1970-talet.

Arlanda bikupor

Bild 3. Arlanda flygplats, januari 2015 med sin tre sovande bisamhällen i var sin gammaldags så kallad "huskupa". Det är lysrörsarmaturer som speglar sig i bilden.

För att bli lite vetenskaplig kan man räkna bidensiteten. I Hörneå by finns på sommaren ungefär 2 miljoner honungsbin fördelat på ca 100 invånare vilket ger en bi-human kvot av 20.000. Dessutom bidrar andra pollinatörer, mest humlor. Vad motsvarande bee-räkning för Stockholms innerstad ger för utfall låter vi bee-ro – mycket roligt.

Arlanda bikupor

Bild 4. Samma kupor som i bild 3, fotat 2015-04-24. Nu är det full flygning i alla tre, och kanske även i flygledartornet i bakgrunden. Stilrent!

Denna artikel fick sin start i ett skyltfönster nära Segels Torg i Stockholm för tre dagar sedan. Där vid Malmtorget stod en trave med små honungsburkar (se bi-ld 1). Vadan nu detta, jo här huserade företaget ”Bee Production” som räknar sin verksamhet till kategorin ”content marketing”. På ren svenska översätts detta med ”innehållsmarknadsföring”. På nätet läser man sig till att detta avser: ”ett medel inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen, att med smart strategi och redaktionell ton skapa ett kommunikationsinnehåll som attraherar målgruppen”.

Lena Lindholm Trädgårdsmässan Umeå

Bild 5. Redaktör Lena Lindholm ända in i vassen, vid Trädgårdsmässan i Noliahallarna, Umeå, 2015-04-25.

"Bee Production" jobbar med lobbying snarare än med bin! Man säger att ”rätt content når reklamtrötta”, och att ”det är skillnad på reklam och reklam”, och att ”svenska folket i gemen gillar inte direktreklam”, men att ”en produkt skapad med journalistiska verktyg är en helt annan sak”, med andra ord en ”snackis som bygger varumärken, lojalitet och ökar försäljning”. Så kan det gå till, inget fult i det men lite bee-klämmande. Honung säljer sig själv, sedan minst 100 miljoner år tillbaka.   

Jonathan Clark Handelsträdgård

Bild 6. Redaktör Lindholm och undertecknad inhandlar nya intressanta plantor till våra bin. Till höger står ägaren till företaget "Eko Trädgård", Jonathan Clark och hjälper till med paketering. Jonathan har köpt många bi-samhällen av undertecknad och Redaktör Lindholm, och önskar köpa fler år 2015. Jonathan har sin egen bigård och handelsträdgård vid Brån i Vännäsby. Där jobbar många bin och även de från Hörneå. Vi tar oss friheten att göra lite reklam för naturnära biodling.

Eftersom "Bee Production" sysslar med smart reklam har man adopterat en bikupa på Kunliga Operans tak, granne med Slottet. Om detta berättas på en skylt i fönstret. Här kommer ”Bee Urban” in på scen. "Bee Urban" är ett företag som erbjuder bikupor på hustak i storstäder. I retur får fosterföräldrarna några honungsburkar att ställa i skyltfönstret och som ges i present till kunder. "Bee Production" berättar vidare om sig själv att ”vi kan inte tillåta att antalet bin i världen minskar”. Sedan tar man ut svängarna rejält med att ”det är faktiskt så att stadens parker och trädgårdar är en optimal miljö för bina eftersom den är varierad och relativt giftfri i motsats till vårt jordbrukslandskap.” Denna ”fakta” blir tyvärr både tokig, tragisk och komisk – verklighetsförankringens totala sammanbrott – så dumt att man inte behöver slita på tangentbordets bokstäver att förklara.  

Lena Lindholm Nolia Trädgård

Bild 7. Redaktör Lindholm skyndar hem med nya plantor. Skribenten fotar och skriver.

"Bee Production" lyckas dock med sin smarta skyltfönsterreklam – till den grad att undertecknad ägnar några timmars arbete åt att skriva dessa ord på nätet helt utan egen vinning. Den egna vinningen ligger snarare i metabudskapet – med lobbying för landsbygd och ren natur. Dessutom fås ytterligare en artikel på Becken-Webben som jäser intermittent och långsamt i vårsolen.  

Att storstadsbin samlar nektar är av ren överlevnad, trots luftföroreningar, och säger inget om deras trivsel. Om de fick välja skulle de fly storstaden vilket också händer. Stadsbornas skräck för bisvärmar och bistick förstås men talar sitt eget språk. Bee Urban tvingas gå ut med pressmeddelande att lugna storstadsborna om hur naturen fungerar. Trots allt dumt så gör Becken-Webbens skribent ”tummen upp” för Bee Urban – ett steg i rätt riktning för naturen.

Bee Human Gunnar Engström, 2015-04-26

 

 

 

Hörneå bys hemsida www.becken.se